lørdag den 21. februar 2015

Right now - 2nd semester!

Hejsa allesammen!

Nu er det vel på tide, at jeg får skrevet en ny update, da jeg kan forstille mig, at i efter en måneds tid må være MEGET spændte på hvad jeg går og laver! ;)

Jeg er efterhånden meget bagud ligesom altid, så jeg må startede ud langsomt, og så får jeg forhåbentlig indhentet det! Jeg har et par forskellige indlæg i ærmet, det eneste problem er bare, at jeg skal finde tiden og lysten til at skrive.

Jeg har skiftet skema d. 21 januar, da skolen skiftede fra 1. til 2. semester! Jeg elskede min sociologi, idrætsklasse og mit lunch table sidste semester, så det var en ærgerlig følelse, da jeg skulle skifte.
Heldigvis har jeg fået et godt nyt skema som jeg vil have for resten af året!

Mine nye fag er: 
Engelsk 11
US history
Newspaper
Art

Engelsk og US history er obligatorisk for alle udvekslingsstudenter, så de var allerede fastsat på mit skema, mens jeg selv valgte newspaper (skoleavis) og art (billedkunst). Det er svært at finde "nemme" fag (uden så mange lektier), da jeg så vil være sammen med freshmen. Hvis jeg vil være sammen med juniors/seniors skal jeg for det meste tage AP klasser (det sværeste niveau), hvilket jeg ikke vil gøre, når nu mine credits ikke bliver overført til det danske system.. Derfor prøver jeg at tage mere kreative fag, hvor jeg ved at eleverne er blandede aldre. (Health, sociologi, team sports, newspaper og art).

Min skoledag starter ud "hårdere" og bliver så mere og mere afslappet i løbet af dagen, hvilket er en dejlig ting.
I Engelsk laver vi det samme som i en dansk time, så læse og analysere digte og romaner. Min lærer startede ud med at råbe af os hele første modul vi havde ham - jo jeg blev en smule skræmt, men han har så vist sig at være en super humoristisk lærer, som bare har høje krav. Vi får ingen lektier i hans klasse, så det kunne ikke være mere perfekt!! (Det værste er altid når man kommer bagud med en 300 siders roman, og man så ender med at skulle læse den dagen før - det skete altid i DK hahaha)
Jeg havde faktisk regnet med at US history især skulle være en dræber (det er dét alle udvekslingsstudenter siger..), men det har overrasket mig positivt! Tror at det er fordi, at vi rimelig hurtigt hoppede til 1. verdenskrig, hvilket jeg jo er blevet undervist i, i Danmark! Så det er nice nok.
Jeg har generelt ingen problemer med nogle af mine fag (Straight A's/12 taller!), så det er virkelig dejligt.
Min newspaper klasse er god! Vi har ekstremt meget fritid i den klasse, så vi kan egentlig lave hvad vi vil, så længe vi overholder vores deadlines! Derfor har jeg nogle dage været meget stresset og andre dage har jeg siddet på min telefon/computeren. Vores første issue kommer ud i næste uge, så jeg glæder mig meget til at se mine 2 første artikler!!
I min art klasse har jeg fået bekræftet hvor perfektionistisk jeg er, og derfor er jeg næsten altid bagud med vores projekter! De andre i klassen er tit rimelig negative over vores opgaver og de gør sig ikke specielt umage, hvilket jeg synes er lidt irriterende.. Jeg har bare besluttet mig for, at jeg gerne vil udvikle mig og have en flot 100 siders portofolio når semesteret er ovre - i stedet for at at have sjuskede kruseduller!







Som i kan se på de 2 overstående billeder, så er er jeg IKKE et morgen menneske. Derfor gør jeg alt for at få mere søvn, hvilket indebære at spise morgenmad i skolebussen og lægge makeup på skolen. Min morgenmads rutine har stort set været sådan hele året, så det er ikke noget nyt - men det er min makeup rutine! Jeg har de sidste 2 uger haft mulighed for at stå op klokken 6.20 - 20 min før jeg forlader hjemmet. Jeg smider noget tøj på og så har jeg ca. 10 min til at lave en frokost - det er helt perfekt! På skolen har jeg alligevel 30 minutter inden første time, så det er intet problem. :)


Ski club kører stadigvæk, så jeg har været oppe og stå på snowboard et par gange. Det er så lækkert og jeg nyder det virkelig. Sæsonen er ved at slutte, så det vil desværre snart være ovre..




Mandag d. 16 havde vi fri fra skole (Presidentsdag), så Rosa kom herover omkring frokost og så hang vi ud hele dagen. Vi snakkede en del (det er helt vildt som to europæere kan snakke!!) og til aftensmad spiste vi på Panera (<33). Da vi kom hjem så vi filmen The Interview, som var rimelig sjov.




Tirsdag morgen havde skolerne fri fra skole på grund af sne, så vi burde jo egentlig blive indendøre, men vi tog stadigvæk på vores udvekslingsstudenttur. Om morgenen måtte Michael og naboerne ud og fjerne sne på hele vores lange indkørsel og kl. 8.20 blev Rosa og jeg så kørt hjem til Elizabeth (min area rep.). Derfra kørte Rosa og jeg med Mark til Ski liberty, mens de tre fyre kørte med Elizabeth. Da vi kom derop tog vi vores udstyr på og så var vi ellers klar! Jeg var den eneste på snowboard, mens de fire andre stod på ski, så det var rimelig cool haha.
Især Charles (Frankrig) og Rosa (Tyskland) var virkelig gode, mens at Alessandro (Italien), Arnoldo (Mexico) og jeg også gjorde det virkelig godt! Jeg har ALDRIG været så god, og jeg fløj afsted på bakkerne som et lyn. Det føltes så fantastisk og jeg havde det så godt! Jeg gik også ned af de sorte for første gang, hvilket var SÅ nice!! Jeg kan slet ikke forstå, at jeg ikke har prøvet dem før?!! Jeg følte mig så god, at jeg faktisk overvejede double black, men valgte så at vente haha!


Senere tog vi hen til vores hotel. Vi spiste pizza til aftensmad og så hoppe Alessandro og Arnoldo i poolen. Ellers hang Rosa og jeg bare sådan lidt ud på værelset, mens vi så tv.














Onsdag morgen stod Rosa og jeg op kl. 6.45, for at være klar kl. 7 for at køre afsted mod Annapolis.
I Annapolis (MD's hovedstad) så vi deres state house (rådhus). Jeg synes ikke, at det var særlig interessant, men jeg tror også det, at jeg havde en forkølelse gjorde det mindre sjovt.
Til frokost spiste vi på en god cafe/restaurant og så gik vi ned til havnen hurtigt. Det var ekstremt koldt så vi nød ikke havnen lige så meget, som man ville om sommeren!!
Derefter kørte vi hjem og vi var så hjemme om eftermiddagen. Det var en hyggelig lille tur med alle udvekslingsstudenterne samlet!






Apropos kulde; det er sindssygt så koldt det har været det sidste stykke tid. Vi snakker en -15 grader, som løber ned på -25 grader med vinden. Det har været så koldt, at man overhovedet har kunne være udenfor! Når nu det er så koldt, så gør det ondt i hele kroppen at gå ned til skolebussen og så vente 5-10 minutter på den uden jakke på. (Jeg bringer kun min jakke til skole når vi skal snowboarde om fredagen, ellers så har jeg ingen steder at hænge den = jeg skal bære rundt på den hele dagen!)
Vi har selvfølgelig fået et par delays og snowdays hvilket altid er godt - dog begynder de at fjerne spring break nu, da vi har haft for mange fridage... :((






Udover de her par få updates, så har jeg også lavet en større ting indenfor sidste par uger.. Jeg har nemlig været på Hawaii!!!!!!!!!!
Det var SÅ fantastisk og jeg havde den bedste tid, så jeg håber, at jeg snart kan få fortalt jer om det!





mandag den 26. januar 2015

Ringing in the new year!

Vi har nu efterhånden skrevet "2015" i stedet for 14' i 26 dage, så det er vidst på tide at fortælle lidt om hvordan jeg fejrede mit nytår!

Jeg var lidt forvirret om hvor jeg skulle tage hen, da jeg var inviteret til et par forskellige fester. Jeg endte til sidst med at vælge at tage til Arnoldo og hans brødre's fest.

Mariah og Michael arbejdede nytårsaften, så jeg var alene hjemme hele dagen, hvor jeg bare slappede af. Det var en rimelig mærkelig følelse ikke at fejre det hjemme i DK ligesom jeg plejede med stor middag og massere af fyrværkeri. Jeg modtog snaps hele dagen omkring folk som fejrede nytår, mens  at jeg bare lå og fladede den!

Kl. 16 hentede Michael mig og så kørte vi til Westminster hvor Mariah arbejder. Vi mødtes på "Texas Roadhouse", hvilket viste sig at være en sindssyg lækker restaurant!! Da vi ankom var der en lang venteliste på 3 kvarter, og vi blev lidt nervøse, da jeg jo skulle nå hjem og skifte inden jeg skulle hjem til Arnoldo. Vi valgte at vente og tage chancen og heldigvis fik de plads til os efter 15 minutters tid!!

En sjov ting omkring Texas Roadhouse er, at der er en kæmpe tønde med peanuts når man kommer ind på restauranten! Normen er, at man åbner peanutten og så bare smider skrællen på gulvet! Det synes jeg var rimelig sjovt! Da vi sad ved bordet fik vi brød - men ikke bare hvilket som helst brød; det var deres helt specielle brød med deres helt specielle kanel smør.. Min mund løber i vand bare, at jeg tænker på det!! Wauw det var virkelig lækkert.
Mens vi sad og spiste fik jeg selvfølgelig snaps fra Danmark, da det på det tidspunkt allerede var 2015 derhjemme! Det var ok mærkeligt!


Da jeg kom hjem gjorde jeg mig klar og stylede mig op - på et tidspunkt slog tanken mig, om jeg skulle skrive og spørge om dress coden, men jeg regnede bare med, at den var formal, så jeg gjorde jo selvfølgelig noget ud af mig selv! Da jeg ankom... var jeg lidt chokeret; for ALLE havde "normalt" tøj på - nogle havde endda nattøj på! Og så stod jeg der med krøller og det hele og skilte mig helt ud.. Åh gud hahahaha - Det må man da sige er en bommet af en udveksllingstudent haha.
Jeg valgte bare at grine af mig selv og tænkte: "oh well" og det gjorde jo egentlig heller ikke noget.



Man må godt tage et føler billede når nu, at det er nytår! ;))

Der var massere af mad og vi var en gruppe af 20 teenagere, hvor af 17 af dem var fra Liberty high school og så var der Caitlin, Alessandro og jeg var Century. Vi spillede Mario Cart på wii og jeg kæmpede selvfølgelig hele tiden for ikke at komme på sidste pladsen.. Derudover spillede vi bordtennis, beer pong (men uden øl lol), spillede Cards Against Humanities og snakkede sammen. Da der var et par minutter til at klokken slog tolv, fik vi alle et lille bæger med 12 vindruer i; de symbolerede de 12 næste måneder, og vi skulle så ønske hver gang vi spiste en vindrue. Dette var en Mexikansk tradition, som jeg faktisk synes var rimelig sjov!
Da klokken så slog tolv så vi "the ball drop" på fjernsynet - jeg valgte at hoppe ind i det nye år, da jeg altid gør det i DK og derefter spiste jeg så alle vindruerne!









Klokken 1 blev vi alle hentet og så tog jeg hjem til Caitlin hvor jeg skulle overnatte. Det var super hyggeligt og vi sov indtil kl. 12 den efterfølgende dag.

Det var en god nytårsaften, dog savnede jeg min familie og venner fra Danmark, fyrværkeri, Dronningens nytårstale, 90 års fødselsdagen og alt det andet som hører til! Fyrværkeri er ulovligt i Maryland, så det er kun "specielle" mennesker som har tilladelse til at fyre det af..
Jeg håber, at i alle kom godt ind i det nye år!! :)

So what's up with that board?

Nu har jeg efterhånden været oppe og stå på snowboard 6 gange, så det er vidst på tide for mig at fortælle jer om det!

Den første gang var d. 23 hvor jeg fik lov til at tage fri for skole, så Michael og jeg kunne tage op og stå på snowboard. 

Jeg havde allerede i oktober måned meldt mig ind i ski klubben på skolen, dog startede mit sæsonkort  først d. 1 januar. Jeg havde vidst originalt tænkt mig på at stå på ski, men da Michael så spottede et tilbud som galt før jul, så valgte vi at tage chancen og tage op og prøve snowboard! 
Michael er rimelig pro på ski, men havde kun stået på snowboard en gang, da han var en teenager, så det galt ikke rigtigt... Og jeg har aldrig været på snowboard, så det var fuldkommen nyt for os begge to! 

Der var lektioner en gang i timen, men da vi kom 15 minutter efter en af lektionerne var startet, så valgte vi at gå op på "The Bunny hill" alene. Vi vidste ingenting omkring teknikken osv. så da vi kom hen til liften fik vi et par tips. Da vi kom op på toppen følte vi os ikke sikre på at spænde begge vores fødder fast til brættet, så vi valgte kun at spænde den forreste fod fast og så lade den anden hvile på midten af brættet... Vi faldt og faldt selvfølgelig hele vejen ned af bakken og jeg drejede også rundt, så jeg gik goofy, hvilket jeg ikke rigtigt tænkte over var umuligt, når nu jeg ikke havde begge fødder spændt fast hahaha. 

Da vi kom ned fra bakken gik vi så til en begyndertime og fik alt teknikken på plads. Vi var en lille gruppe af 4, og Michael og jeg var faktisk langt bedre end dem, så dét, at vi allerede havde prøvet en lille smule, måtte have givet os noget selvtillid! Da timen var færdig øvede vi lidt mere på begynderbakken og gik så derefter over på den grønne. 
Vi havde det super sjovt med snowboarding, så vi valgte derfra at fortsætte med det! (Michael ejer faktisk egne ski, men synes faktisk ingengang at ski er sjovt længere!!) 









Det viste sig ikke at være min skyld, at han faldt ned fra liften - han lagde bare skylden på mig hahaha. Men fordi, at han faldt ned blev de nødt til at stoppe liften, så han kunne komme op igen og stå på den næste "vogn". 



Siden da er vi blevet meget bedre! Jeg tager derop med skolen hver fredag efter skole indtil kl. 23, hvilket vi vil gøre i 8 uger. Derudover gælder mit ski pass hver dag fra kl. 16, så Michael og jeg har også været deroppe et par andre gange! 
Lige nu er vi på de blå bakker og det går rimelig godt! Dog er der stadig lidt vej til de sorte haha! Michael og jeg lærte det egentlig rimelig hurtigt og vi er stadig på det samme level, så det gør det lidt sjovere end hvis en af os ikke kunne finde ud af det! 








En gang valgte vi at skifte fra snowboard til ski en aften, da ingen af os rigtigt var i humør til at snowboarde. Det var rimelig spændende for mig at prøve, da jeg kun stod på ski, da jeg var helt lille! Ligeså snart jeg vidste hvad man skulle gøre på skiene, så kunne jeg finde ud af det. Jeg var MEGET overrasket over hvor nemt ski egentlig er i forhold til snowboard, det er faktisk helt vildt! Dog elsker jeg hvordan snowboard udfordrer dig på den gode måde hele tiden.. Man kan ikke bare kigge rundt på folk eller tænke: "nææ, det er et flot træ" (ikke at jeg ville gøre det lol), for så vil man styrte!! (Sådan er det ihvertfald for begynder/medium snowboardere)



Den første fredag med ski klubben var jeg ikke sikker på hvem jeg skulle hænge ud med. "Problemet" er lidt, at det er svært at finde nogle som ligger på samme niveau.. Jeg kunne enten stå sammen med nogle piger som står på ski, men som er virkelig gode eller jeg kunne gå sammen med begyndere.. Så det var lidt forvirrende. Hanna og jeg havde aftalt, at vi ville snowboarde sammen, dog skulle jeg ind efter mit udstyr og hun skulle hente hendes ski pas, så vi aftalte at mødes på et bestemt sted. Jeg kunne så ikke finde hende overhovedet, da jeg var færdig og på det tidspunkt var alle jo allerede oppe på toppen af bjerget! Jeg valgte at gå med Haley og Belle, men da det var Belle's allerførste gang på snowboard ville vi ikke rigtigt komme til at udfordre os selv. Derfor besluttede jeg mig for at gå op på en af lifterne alene og så se, om jeg kunne finde nogle af mine andre venner. I køen til skiliften var der en pige på ski som stod ved siden af mig. Jeg nåede lige at tænke, at det ville være cool, hvis vi faktisk kunne blive venner, da vi så begyndte at snakke sammen. Det viste sig, at hun også var en junior, som var taget herop med hendes venner - de tog også begynderlektioner, så hun valgte også bare at gå op selv. Så vi endte med at stå sammen i 2 timer, hvilket var super sjovt! Hvilket et tilfælde! Jeg har hendes nummer, så nu må jeg se, om vi kan mødes deroppe igen! :)



Senere på aftenen fandt jeg Hanna! 


True facts: I starten har man MEGET ondt! Det er jo basically ligesom en cardiotræning/styrke, så man er til dels øm på grund af det og så til dels øm fordi, at man selvfølgelig falder i starten!! Puha.. Den første gang var det især mine håndled der gjorde ondt, dernæst min balde og lår og en anden gang hele min overkrop, da jeg på et tidspunkt faldt forover og tog fra med min hænder (jeg har desværre stadig ondt i min albue :(. Så konklusionen er, at man ikke skal have en alt for lav smertetærskel, da man altså vil komme ud for nogle slemme fald! Nu hvor vi er bedre, sker de sjældnere, mens de faktisk er voldsommere (det er jo stejlere nu og går hurtigere!). 


Folk at Ski Liberty er kæmpe fjolser.. For er der EN ting der er værre end, at selv være skyld i, at man falder, så er det når ANDRE rammer ind i dig. Puha det kan få mit pis i kog lol. Ej men jeg har nu efterhånden været ude for 3 gange hvor folk ramte ind i mig og faktisk ikke rigtigt sagde undskyld! Og det gør ONDT! Første gang var et af mine første turer hvor en ca. 10 årig pige ramte ind i mig bagfra, den anden gang var jeg ved at spænde min anden fod fast på toppen af bjerget, da en fyr kom bragende ind i mig bagfra!! Hans board skar ind i min lænd, hvor han derefter faldt ind over mig! Der var nogle instruktører sådan lige ved siden af mig på det tidspunkt og de var rimelig chokerede over hvad der lige skete, da de ville hente ski patrol for mig - dog takkede jeg nej tak, da det mere var det blå mærke i ryggen der gjorde rundt end en muskelsmerte eller lign. 
Den tredje gang var i forgårs, da jeg faktisk var på vej ned til at stoppe for aftenen, da en fyr kom med fuld fart og ramte ind i mig, så jeg faldt og slog hovedet ned i jorden. Ihh det er provokerende! Derfor er det virkelig vigtigt at bære hjelm - også selvom man selv er virkelig god, så kan andre folk bare ikke finde ud af det.. 

Det her er faktisk RIMELIG sjovt; da jeg stod på ski for første gang og stod på en grøn bakke gik jeg i starten ikke vildt hurtigt, da jeg var bange for, at folk ville ramme mig. Michael sagde så: "No stop staying that! That won't happen!", jeg svarede så, at det var en løgn, da det faktisk sker af og til. Han trak lidt på skuldrene, men gav mig så ret. Da vi så kom en lille smule længere ned af den grønne var der et sti så man kunne skifte til en blå - Michael stod så ved the cut through imens, at han ventede på mig og imens, at jeg kigger på ham kommer der en fyr på snowboard ræsende ind over Michael's ski, mens at han tog fra på Michael! Vi var begge så chokerede - Michael var sur og jeg kunne ikke andet end at grine og grine; for han havde lige akkurat sagt, at ingen ville ramme os!! 

Fun facts: Jeg har haft det samme board alle 6 gange jeg har været der - jeg har simpelthen bare spurgt efter det, og så har de givet mig det! Jeg har fået et mærkeligt: "hvorfor-er-det-så-vigtigt-for-dig" look, but who cares?? Det føles ligesom at eje sit eget bræt, så det er rimelig cool! 



Jeg har flettet mit hår alle gangene jeg har boarded; man ser ligesom bare lige LIDT mere professionel ud ;)) - første gang vi skulle have lektioner, fortalte en af instruktørerne mig faktisk, at hun regnede med, at jeg var god, da hun så mig.. Så det hjælper faktisk haha! 


En dag hvor jeg gik på toilettet, ville jeg sætte mine vanter på den hylde der er var over toilettet.. JEg stablede vanterne (de blå) ovenpå hinanden og jeg kunne godt se, at de så lidt ustabilt ud, jeg prøvede at rette på dem og så kiggede jeg ellers væk i 2 sek, da jeg så hører lyden "ploop" - og en af mine vanter sejlede så rundt i toilettet. Jeg skyndte mig at tage den op og selvom, at den ikke var våd på indersiden, så har jeg et eller andet med bakterier; så jeg blev nødt til at købe nogle nye vanter. Ikke nok med det, var det faktisk Mariah's vanter som jeg havde lånt, så jeg ikke behøvede at bruge penge på nye vanter; det blev jo så lidt ligemeget haha. Jeg gik ind i den dyre ski shop og spurgte så: "Hey what is the cheapest gloves you got?" - jeg endte med at købe de sorte børnehandsker for $25.. :(


Jeg har stadig massere af gange tilbage, hvor jeg skal snowboarde, så det er jeg meget spændt på! Jeg kan godt lide at stå med mine venner eller Michael og hans bedste ven Mike! 
Snowboarding er altså for sjovt!! :)